Lucas Riechert - Vrijdag 19 Mei 2023

Apple en Samsung blijven maar groeien en pakken 96% van de winst op de smartphonemarkt

Zoals verwacht blijven Apple en Samsung veruit de twee meest winstgevende merken op de wereldwijde smartphonemarkt. Afgelopen kwartaal hebben beide bedrijven 96% van de winst gepakt die werd gemaakt met smartphones. 

De cijfers liegen er niet om

Onderzoeksbureau Counterpoint heeft onderzoek gedaan en kwam erachter dat Apple goed was voor 81% van de totale winst op de smartphonemarkt en Samsung voor ongeveer 15%. De wereldwijde smartphonemarkt kromp afgelopen kwartaal, wat onder andere komt door consumenten die langer met hun toestel doen. Voor Apple zijn er slechts positieve cijfers te melden, zo hebben ze onlangs vermeldt dat ze een recordomzet hebben gehad voor de iPhone. Ook bleef voor Samsung de omzetdaling beperkt door de nieuwe high-end Samsung Galaxy S23 modellen. Zo steeg ook de gemiddelde verkoopprijs van Samsung toestellen lichtelijk. 

Consumenten met Apple toestellen wisselen niet

Apple gebruikers kiezen er over het algemeen niet voor om over te stappen naar bijvoorbeeld goedkopere Android toestellen. “Apple is beter in staat om economische schommelingen te doorstaan dan zijn concurrenten omdat de loyaliteit van Apple gebruikers rotsvast is”. Daarnaast heeft Apple ongeveer de helft van de refurbished markt voor gebruikte toestellen in handen. Apple trekt voornamelijk gebruikers aan die meer uit geven aan apparaten die ook langer meegaan. Ook zijn iPhones erg populair onder jongeren, aldus Counterpoint. “Apple is het voorkeursmerk voor de Gen Z consumenten in westerse landen”.

Chinese concurrentie

De cijfers zijn een stukje slechter voor de Chinese concurrenten van Apple en Samsung: zo daalde de verkoop van Xiaomi toestellen afgelopen kwartaal met 22%. Dat is mede omdat het economisch herstel van China langer duurt dan verwacht. Oppo, waar OnePlus onderdeel van is, heeft het buiten China ook nog erg lastig. Counterpoint verwacht dat de wereldwijde smartphonemarkt de rest van het jaar gedomineerd blijft worden door Apple en Samsung en dat concurrenten, zeker de Chinese, niet zullen aantrekken dit jaar. “Een aanzienlijk herstel is onwaarschijnlijk voor het einde van het jaar”. 

Kleine app makers zien omzet en winst wel fors stijgen

Waar wel een forse stijgende lijn op het gebied van winst in zit zijn de kleinere app makers. Gemiddeld groeide de omzet van kleine ontwikkelaars voor de Apple App Store in Europa de afgelopen twee jaren met wel 64%. Wereldwijd groeide de omzet van kleine ontwikkelaars gemiddeld met ongeveer 71%. Er is voornamelijk een verdubbeling te zien in apps die te maken hebben met een gezonde levensstijl. Voornamelijk gezondheid, fitness, sport en lifestyle groeien gestaag.

Recente artikelen

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking